Vânzătorul are obligația de a livra produse care sunt în conformitate cu contractul de vânzare-cumpărare, indiferent de forma în care se încheie, verbal sau scris.
Se consideră că un produs este în conformitate cu contractul de vânzare-cumpărare dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
a) produsul corespunde descrierii făcute de vânzător și are aceleași calități ca și produsele pe care vânzătorul le-a prezentat ca mostră sau model;
b) produsul corespunde oricărui scop specificat solicitat de către consumator, scop făcut cunoscut vânzătorului și acceptat de acesta la încheierea contractului de vânzare-cumpărare;
Lipsa de conformitate are în vedere acele situații în care vânzătorul nu își respectă obligația asumată prin contractul încheiat de a livra consumatorului produsul adaptat scopului solicitat de acesta. Această situație are în vedere cazurile în care consumatorul are nevoie de produse cu anumite caracteristici, iar pentru a le obține trebuie să încheie un contract prin care agentul economic se obligă fie să fabrice un produs cu aceste caracteristici, fie să modifice un produs pentru a-i conferi caracteristicile dorite de consumator.
c) produsul corespunde scopurilor pentru care sunt utilizate în mod normal produsele de același tip;
Lipsa de conformitate în acest caz se încadrează perfect în noțiunea de defect, cu alte cuvinte, produsul nu funcționează așa cum ar trebui, spre exemplu timerul nu functioneaza sau se blocheaza, placile nu se incalzesc, firele sunt rupte sau fisurate, termostatul nu decupleaza, etc.
d) prezintă parametrii de calitate și performanțe normale, la care consumatorul se poate aștepta în mod rezonabil, date fiind natura produsului și declarațiile publice privind caracteristicile concrete ale acestuia, făcute de vânzător, de producător sau de reprezentantul acestuia, în special prin publicitate sau prin înscriere pe eticheta produsului.
În acest caz, lipsa de conformitate se evaluează în funcție de două elemente, respectiv natura produsului și declarațiile privind produsul, făcute în special prin publicitate sau prin înscrierea pe etichetă.
Există o lipsă de conformitate și în următoarele două situații:
a) produsul achiziționat de consumator este instalat incorect de către vânzător, în condițiile în care instalarea este stipulată în contract ca obligație a vânzătorului;
b) produsul destinat a fi instalat de către consumator a fost incorect instalat de acesta din cauza unor deficiențe în instrucțiunile de utilizare.
Care este durata termenului de garantie legala de conformitate?Prezumția lipsei de conformitate presupune considerarea produsului ca fiind lipsit de calitate și performanță încă de la achiziționare. Astfel, orice lipsă de conformitate apărută într-un termen de 6 luni de la data livrării produsului se considera a fi existat la momentul livrării.
Pentru a opera prezumția lipsei de conformitate este necesar ca vânzătorul să fie informat despre aceasta în termen de 2 luni de la data la care consumatorul a constatat-o, dar până la împlinirea termenului de 6 luni de la data livrării produsului.
În afara termenului de 6 luni, consumatorul poate uza de termenul de 2 luni în care trebuie să informeze vânzătorul despre lipsa de neconformitate (termen care curge de la data la care consumatorul a constat neconformitatea), până la împlinirea termenului de 2 ani. În acest caz, consumatorul trebuie să dovedească faptul că produsul a fost lipsit de conformitate la predare. În situația în care consumatorul nu anunță vânzătorul în cadrul acestui termen, acesta nu va mai putea solicita remedierea lipsei de conformitate.
În cadrul prezumției lipsei de conformitate obligația de a dovedi că produsul nu a fost lipsit de conformitate la predare aparține vânzătorului și nu consumatorului. Însă, această regulă este valabilă doar în cadrul termenului de 6 luni de la data livrării produsului.
Prezumția lipsei de conformitate nu poate fi invocată atunci când:
Consumatorul are posibilitatea să aleagă modalitatea în care dorește să i se aducă la conformitate produsul (înlocuire, reparare, rezoluțiunea contractului, reducerea prețului), cu condiția ca modalitatea aleasă să nu fie disproporționată sau imposibilă.
O măsură reparatorie este considerată disproporționată dacă ea impune vânzătorului costuri nerezonabile în comparație cu cealaltă măsură reparatorie și imposibilă dacă vânzătorul nu are un produs identic pentru înlocuire.
În evaluarea rezonabilității costurilor se va ține cont de valoarea bunului, fără lipsa de conformitate, importanța lipsei de conformitate, eventualele inconveniente cauzate consumatorului.
În ceea ce privește modalitățile de aducere la conformitate, consumatorul poate solicita în primul rând repararea produsului, apoi înlocuirea acestuia, și în cele din urmă reducerea corespunzătoare a prețului sau rezoluțiunea contractului.
Care este termenul in care produsul trebuie reparat/inlocuit?Repararea sau înlocuirea produselor trebuie adusă la îndeplinire într-un termen rezonabil, stabilit de comun acord între consumator și vânzător, și fără niciun inconvenient semnificativ pentru consumator. Caracterul rezonabil al perioadei de timp și existența inconvenientelor se analizează în funcție de natura produsului și scopul pentru care a fost achiziționat.
Perioada de timp stabilită nu poate depăși 15 zile calendaristice de la data la care consumatorul a adus la cunoștința vânzătorului lipsa de conformitate a produsului sau a predat produsul vânzătorului ori persoanei desemnate de acesta pe baza unui document de predare-primire. Pentru a opera repararea sau înlocuirea produselor se impune ca deficiențele apărute să nu fie imputabile consumatorului.
În cazul reparării produsului, vor fi montate numai piese noi.
Cand poate cere consumatorul reducerea pretului/rezolutiunea contractului?
Reducerea corespunzătoare a prețului sau rezoluțiunea contractului intervin în trei cazuri:
a) când consumatorul nu a beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului.
b) când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă.
c) când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-un termen de 15 zile, fără inconveniente semnificative pentru consumator.
Câteva precizari trebuie făcute în legătuă cu reducerea corespunzătoare a prețului și rezoluțiunea contractului.
În primul rând, rezoluțiunea contractului presupune desființarea acestuia și repunerea părților în situația anterioară încheierii contractului, adică restituirea prestațiilor făcute de fiecare celuilalt: consumatorul trebuie să restituie produsul, iar vânzătorul trebuie să restituie suma platită la încheierea contractului. În al doilea rand, rezoluțiunea nu poate fi solicitată atunci când lipsa de conformitate este minoră.
Reducerea corespunzătoare a prețului presupune că, dacă toate condițiile enunțate mai sus sunt îndeplinite, consumatorul este de acord cu păstrarea produsului, chiar dacă acesta este afectat de o lipsă de conformitate, iar vânzătorul este obligat să restituie consumatorului partea din prețul plătit, corespunzătoare părții din produs afectate.
În cazul produselor de folosință îndelungată defectate în termenul de garanție legală de conformitate, atunci când nu pot fi reparate sau când durata cumulată de nefuncționare depășește 10% din durata de garanție, vor fi înlocuite sau se va restitui contravaloarea.
Încheierea unui contract de garanție nu este obligatorie pentru vânzător/producător decât în cazul în care acesta face unele declarații referitoare la o eventuală garanție sau menționează acordarea unei asemenea garanții comerciale în cadrul publicității făcute pentru produs.
Momentul încheierii contractului în cazul existenței din partea vânzătorului/producătorului a unor asemenea declarații publice este considerat a fi momentul încheierii contractului de vânzare-cumpărare, deoarece consumatorul acceptă în același moment și oferta privind garanția comercială.
În cazul în care nu există asemenea declarații publice, momentul încheierii contractului este cel al acceptării din partea consumatorului a ofertei vânzătorului/producătorului.
Care este durata termenului de garantie comerciala(Persoane Juridice)?
Termenul de garanție comerciala este de 1 an și se calculează de la data livrării produsului.
Consumatorul(P.J) trebuie să informeze vânzătorul despre lipsa de conformitate în termen de 30(treizeci) zile de la data la care a constatat-o.
Piesele care sunt in garatie(P.J):
-Termostatul, placile de incalzire, timerul, becuri, suruburi, manere de lemn.
Piesele care nu sunt in garantie(P.J):
-Placile de teflon(lipsa de garantie comerciala este provocată de utilizarea incorectă a produsului de către consumator sau de uzura normală a produsului)